Het jaar van de entree-toets: een bepalend jaar.
Zeker nu, met de nieuwe CITO-eindtoets, verdeeld in twee niveaus, moet je het op de ENTREE-toets al héél goed gedaan hebben!
De ENTREE-toets bepaalt of je de gewone CITO-toets mag doen, of de zogenaamde NIVEAU-toets; ook een CITO-toets, maar een toets waarin alles wat vereenvoudigd aangeboden wordt. Een toets waarin kinderen een minder grote prestatie gevraagd wordt, maar ook een toets waarmee je minder ver zult kunnen komen.
Als je héél hoog presteert op de NIVEAU-ENTREE-toets, kun je met die NIVEAU-toets maximaal HAVO halen, niet meer. Dus ben je pas na de ENTREE-toets wakker geworden, en was je van plan er nog even flink tegen aan te gaan: HELAAS! Te laat! Erg verdrietig ook - niet alle kinderen hebben nou eenmaal hetzelfde ritme, niet alle kinderen zien op hetzelfde moment het licht, hoe vaak je ook tegen ze zegt dat het om hun toekomst gaat.
Er is lang volgehouden dat je niet kunt oefenen voor de CITO: dat je niet meer kunt dan je kunt.
Maar dat is echt niet waar! Voor de entree- en voor de EIND-CITO kunnen er nog een boel puntjes en punten op de i gezet worden!
Ook hoor je wel het argument: als ze bijles krijgen voor CITO en ze komen daardoor in een hogere laag van onderwijs terecht, dan zullen ze wel op hun tenen moeten lopen...! Onzin! Op bijles krijgen ze allerlei kennis aangeleerd, kennis die kennelijk niet goed genoeg doorgekomen is in de klas op de basisschool terwijl dat wel de bedoeling was, kennis die niet alleen voor de CITO is maar ook voor de rest van hun schoolcarrière en leven!
Er is geen kind dat de hele dag, alle uren, 100 % geconcentreerd kan blijven. Veel leerkrachten herhalen de stof niet voldoende ["Ja, maar dat hoefde ook niet van de methode..."] waardoor sommige kinderen meer buiten de boot vallen dan andere.
En sommige kinderen pikken misschien dingen wat makkelijker op, maar dat hoeven zeker niet altijd de hardstlerende kinderen met het meeste doorzettingsvermogen te zijn - de kinderen die toch het meest zullen bereiken!
Als uw kind met de ENTREE-toets op VMBO-praktijk uitgekomen is, is het misschien wat veel gevraagd om van dat kind te verwachten dat het straks kan schitteren op het Gymnasium, maar ik heb zelf kinderen enorm zien opbloeien toen de puzzelstukjes eenmaal op hun plaats vielen! Veel verwachten van uw kind is erg belangrijk - dan verwacht het ook meer van zichzelf - maar gelooft ook meer in zichzelf!
Er bestaan natuurlijk uitzonderingen: kinderen die er echt gewoon geen zin in hebben, die de energie niet op willen brengen, geen stapje extra willen doen of het gewoon niet in zich hebben. Dan ben ik het er mee eens: ga ze niet dwingen tot iets dat er niet in zit! Je mag veel van je kind verwachten, maar nooit TE veel. Uiteindelijk wil je toch vooral dat je kind gelukkig wordt.
Wat ik vaak tegen kinderen gezegd heb: als we allemaal professor zouden worden hadden we nu grote problemen in het land: wie zou het brood bakken, wie zou ons haar knippen, wie zou onze auto repareren, wie zou onze elektriciteit aanleggen, en wie zou onze boodschappen afrekenen in de super om de hoek? Al die arme professoren, zonder iets te eten, met lange haren in hun kapotte auto's - zie je het voor je?
We willen als ouders toch allemaal dat een kind wordt wat er in zit - en niet meer dan dat!
Maar dit betekent niet dat je zonder meer moet accepteren wat de school zegt dat je kind kan! Als dat niet overeenkomt met wat je zelf van je kind denkt te mogen verwachten [wees wel eerlijk!] en wat je kind van zichzelf denkt te kunnen verwachten, kijk dan eens verder, want misschien heeft dat kind gewoon wat hulp nodig om met de rest van de klas mee te kunnen komen.
De meeste kinderen hebben baat bij wat extra training van de formules voor inhoud, de spellingsregels, uitleg over breuken, even weer deelsommen ophalen, hoe werken nou ook weer die verhoudingstabellen etc.!
Vaak zie je dat ze al jaren tegen bepaalde stof aan hebben zitten hikken, en op bijles verzuchten: "Ooooh...zit dat zo?!" Een klein duwtje [nu eens van een andere kant?] kan dan al voldoende zijn!
Denkt u dat uw kind beter kan en wil presteren dan het nu doet?
Wacht niet tot het laatste moment, want dan is er vaak te veel te doen in te korte tijd, en geen bijlesjuf of -meester krijgt het dan nog op tijd voor elkaar! Maar dat er nog een boel gebeuren kan is zeker! Overleg met een bijlesleerkracht, en kijk wat er in het geval van uw kind wenselijk en mogelijk is!
Zelf alvast actie ondernemen? Lees het artikel over/klik op de knop LEESPLEZIER en/of CITOMANIA
Hieronder: de regels leren voor breuken? Print de breukenschilderijen! Eigen ontwerp!
Breukenschilderijen: save as en print ze uit in kleur op minstens A4-formaat, en hang ze boven of naast elkaar aan je muur.
Als je deze elementaire regels voor breuken iedere dag even 2 minuten goed bekijkt, ken je ze in no time!
Volg de link naar de breukenschilderijenpagina: BREUKENSCHILDERIJEN
Volg de link naar het metriek stelsel: METRIEK STELSEL
Voor schilderijen over taal klik op de knop "taalschilderijen". TAALSCHILDERIJEN