Het jaar van de EIND-CITO: een belangrijk jaar!
Er is lang volgehouden dat je niet kunt oefenen voor de CITO: dat je niet meer kunt dan je kunt.
Maar dat is echt niet waar! Vóór de entree- en vóór de EIND-CITO kunnen er nog een boel puntjes en punten op de i gezet worden!
Ook hoor je wel het argument: als kinderen bijles krijgen voor CITO en ze komen daardoor in een hogere laag van onderwijs terecht, dan zullen ze wel op hun tenen moeten lopen...! Onzin! Op bijles krijgen ze allerlei kennis aangeleerd [kennis die om welke reden dan ook kennelijk niet goed genoeg doorgekomen is in de klas op de basisschool]. Niet alleen kennis voor de CITO maar ook voor de rest van hun schoolcarrière!
Er is geen kind dat de hele dag, alle uren, 100 % geconcentreerd kan blijven. Veel leerkrachten herhalen de stof niet voldoende ["Ja, maar dat hoefde ook niet van de methode..."] waardoor sommige kinderen meer buiten de boot vallen dan andere.
En sommige kinderen pikken misschien dingen wat makkelijker op, maar dat hoeven zeker niet altijd de hardstlerende kinderen met het meeste doorzettingsvermogen te zijn! Veel kinderen weten inmiddels, nu ze in groep 8 zitten, dat ze er wat harder aan moeten trekken - en zijn daar ook toe bereid .
Als uw kind met de ENTREE-toets op VMBO-praktijk uitgekomen is, is het misschien wat veel gevraagd om van dat kind te verwachten dat het straks kan schitteren op het Gymnasium, maar ik heb zelf kinderen enorm zien opbloeien toen de puzzelstukjes eenmaal op hun plaats vielen! Veel verwachten van uw kind is erg belangrijk - dan verwacht het ook meer van zichzelf - maar gelooft ook meer in zichzelf!
Er bestaan natuurlijk uitzonderingen: kinderen die er echt gewoon geen zin in hebben, die de energie niet op willen of kunnen brengen, geen stapje extra willen doen. Dan ben ik het er mee eens: ga ze niet dwingen tot iets dat er niet in zit! Maar de meeste kinderen hebben nog erg veel baat bij wat extra training van de formules voor inhoud, de spellingsregels, uitleg over breuken, hoe het nou zat met die sleutelschema's of verhoudingstabellen etc.!
Vaak zie je dat ze al jaren tegen bepaalde stof aan hebben zitten hikken, en op bijles verzuchten: "Ooooh...zit dat zo?!" Een klein duwtje [nu eens van een andere kant] kan al voldoende zijn!
Wilt u bijles voor uw groep-8-kind? Wacht niet tot het laatste moment, want dan is er vaak te veel te doen in te korte tijd, en geen bijlesjuf of -meester krijgt het [samen met uw kind] dan nog op tijd voor elkaar! Maar dat er nog een boel gebeuren kan is zeker!
Overleg vooral met uw kind, en vraag wat het zelf zou willen. Bijles kost nou eenmaal geld, dus het kind zal zelf moeten vertellen of het de tijd, de moeite en de kosten ziet zitten. Er zijn ook kinderen voor wie huiswerkbegeleiding al genoeg is. Maar er zullen beslist ook kinderen zijn die blij zijn dat ze nu eindelijk eens geholpen worden
Voor meer informatie over het CITO opzoekboekje voor groepen 6, 7 en 8, ga naar:
Maar dat is echt niet waar! Vóór de entree- en vóór de EIND-CITO kunnen er nog een boel puntjes en punten op de i gezet worden!
Ook hoor je wel het argument: als kinderen bijles krijgen voor CITO en ze komen daardoor in een hogere laag van onderwijs terecht, dan zullen ze wel op hun tenen moeten lopen...! Onzin! Op bijles krijgen ze allerlei kennis aangeleerd [kennis die om welke reden dan ook kennelijk niet goed genoeg doorgekomen is in de klas op de basisschool]. Niet alleen kennis voor de CITO maar ook voor de rest van hun schoolcarrière!
Er is geen kind dat de hele dag, alle uren, 100 % geconcentreerd kan blijven. Veel leerkrachten herhalen de stof niet voldoende ["Ja, maar dat hoefde ook niet van de methode..."] waardoor sommige kinderen meer buiten de boot vallen dan andere.
En sommige kinderen pikken misschien dingen wat makkelijker op, maar dat hoeven zeker niet altijd de hardstlerende kinderen met het meeste doorzettingsvermogen te zijn! Veel kinderen weten inmiddels, nu ze in groep 8 zitten, dat ze er wat harder aan moeten trekken - en zijn daar ook toe bereid .
Als uw kind met de ENTREE-toets op VMBO-praktijk uitgekomen is, is het misschien wat veel gevraagd om van dat kind te verwachten dat het straks kan schitteren op het Gymnasium, maar ik heb zelf kinderen enorm zien opbloeien toen de puzzelstukjes eenmaal op hun plaats vielen! Veel verwachten van uw kind is erg belangrijk - dan verwacht het ook meer van zichzelf - maar gelooft ook meer in zichzelf!
Er bestaan natuurlijk uitzonderingen: kinderen die er echt gewoon geen zin in hebben, die de energie niet op willen of kunnen brengen, geen stapje extra willen doen. Dan ben ik het er mee eens: ga ze niet dwingen tot iets dat er niet in zit! Maar de meeste kinderen hebben nog erg veel baat bij wat extra training van de formules voor inhoud, de spellingsregels, uitleg over breuken, hoe het nou zat met die sleutelschema's of verhoudingstabellen etc.!
Vaak zie je dat ze al jaren tegen bepaalde stof aan hebben zitten hikken, en op bijles verzuchten: "Ooooh...zit dat zo?!" Een klein duwtje [nu eens van een andere kant] kan al voldoende zijn!
Wilt u bijles voor uw groep-8-kind? Wacht niet tot het laatste moment, want dan is er vaak te veel te doen in te korte tijd, en geen bijlesjuf of -meester krijgt het [samen met uw kind] dan nog op tijd voor elkaar! Maar dat er nog een boel gebeuren kan is zeker!
Overleg vooral met uw kind, en vraag wat het zelf zou willen. Bijles kost nou eenmaal geld, dus het kind zal zelf moeten vertellen of het de tijd, de moeite en de kosten ziet zitten. Er zijn ook kinderen voor wie huiswerkbegeleiding al genoeg is. Maar er zullen beslist ook kinderen zijn die blij zijn dat ze nu eindelijk eens geholpen worden
Voor meer informatie over het CITO opzoekboekje voor groepen 6, 7 en 8, ga naar:
Breukenschilderijen: Sla ze op, print ze uit in kleur op minstens A4-formaat, en hang ze boven of naast elkaar. Als je deze elementaire regels voor breuken iedere dag even 2 minuten goed bekijkt, ken je ze in no time!
Voor breukenschilderijen volg de link naar:
Voor breukenschilderijen volg de link naar:
Voor metriek stelsel volg de link naar:
Er zijn ook schilderijen om jezelf bepaalde spellingregels aan te leren: save as en printen op A4.
Zie hiervoor: taalschilderijen.
Zie hiervoor: taalschilderijen.